Науковий, культурний та
економічний потенціал України залежить від якості підготовки фахівців, людей,
що не ординарно мислять, здатних нестандартно вирішувати поставлені завдання,
бачити перспективу та планувати свою діяльність на основі глибокого критичного
аналізу. Саме тому роботі з обдарованим дітьми держава й суспільство приділяють
особливу увагу.
Проблема вивчення
організації індивідуальної освіти та виховання обдарованих дітей є надзвичайно
актуальною в наш час. Соціальні, технічні та наукові перетворення в
суспільстві, які відбуваються, поставили перед системою освіти гострі проблеми,
одною з яких є проблема виявлення, розвитку та навчання обдарованих дітей. Саме
обдаровані діти зуміють зрозуміти і осягнути всі інноваційні процеси в розвитку
передових технологій в різних областях діяльності, які відбуваються у світі.
Соціокультурні та економічні зміни, які відбуваються в Україні, спричиняють
зміну пріоритетів і цінностей, особливо у сфері формування сучасної особистості,
яка б уміла адаптуватися у багатогранному світі, що дуже швидко змінюється.
Особливе зацікавлення викликає соціалізація обдарованої
дитини, адже обдарована дитина – це не лише своєрідне поєднання здібностей
людини, а ще й своєрідний сплав її особистих і характеристик, по-друге це
завжди результат взаємодії спадковості (природних задатків) і соціального
середовища. У процесі соціалізації дитина засвоює
цінності, переконання, суспільно схвалені форми поведінки, які необхідні їй для
нормальної життєдіяльності в колективі.
Проблему підтримки,
розвитку навчання обдарованих дітей в Україні наша держава усвідомила лише в
останнє десятиліття ХХ ст., звернувши на неї увагу науки, а також педагогічної
практики.
Навчання і розвиток
обдарованих і талановитих складає ідеальну модель творчого розвитку людини.
Феномен обдарованості залишається в наш час загадкою для дітей, вчителів та
багатьох батьків. Турбота про
обдарованих дітей сьогодні – це турбота про розвиток майбутнього, науки,
культури, соціального життя.
Особливе зацікавлення викликає соціалізація обдарованої
дитини, адже обдарована дитина – це не лише своєрідне поєднання здібностей
людини, а ще й своєрідний сплав її особистих характеристик, по-друге це завжди
результат взаємодії спадковості (природних задатків) і соціального середовища.
Творчо обдарована дитина – це особистість, яка має яскраво виражену
спрямованість на здобуття наукових знань, генерування нових ідей при
розв’язанні навчально-творчих і дослідницьких завдань.
У процесі соціалізації дитина засвоює цінності, переконання, суспільно
схвалені форми поведінки, які необхідні їй для нормальної життєдіяльності в
колективі. Тобто – люди вчаться жити і діяти спільно. Через контакти, взаємини
дитина починає правильно сприймати й оцінювати себе та інших. Саме в процесі
соціалізації вона збагачується досвідом попередніх поколінь, всотує, вбирає все
те, що потрібно саме їй – тобто вона стає особистістю.
Соціалізація обдарованої особистості може здійснитися через її
самореалізацію і самоактуалізацію в даному суспільстві. Вивчення феномена
соціалізації обдарованої особистості може дати нам ключ до розуміння її
особистісних труднощів взаємин в колективі однолітків.
Методами
виявлення обдарованості дітей у роботі педагога є: спостереження, бесіди,
опитувальні листи, анкети, інтерв’ю, аналіз навчальної та творчої, продуктивної
діяльності, тренінгові методи, метод розвиваючого комфорту, арттерапія та ін.
Роль батьків у вихованні
обдарованої дитини в сім'ї
Повага до бажання дітей самостійно
працювати
|
Організація різноманітних ігор,
вікторин, розгадування і складання кросвордів, чайнвордів, ребусів
|
Надання дитині свободи вибору
|
Надання авторитетної допомоги
|
Створення умов для конкретного
втілення творчої ідеї
|
Терпимість до безладдя
|
Заохочення обдарованої дитини
|
Здібність до самоаналізу
|
Розвиток цікавості, допитливості,
кмітливості, інтелекту й формування пізнавальних інтересів
|
Знання психологічних особливостей
обдарованої дитини. Розуміння їхніх потреб та інтересів
|
Мати творчий особистий світогляд
|
Володіння почуттям гумору
|
Взаємозв'язок сім'ї і навчального
закладу
|
Застосування форм і методів
народної педагогіки
|
Виховання культури мовлення
|
Створення затишних і безпечних умов
для розвитку
|
Поради
батькам, які бажають розвивати здібності своїх дітей
1. Не стримуйте
розкриття потенційних можливостей психіки.
2. Уникайте
однобокості в навчанні та вихованні.
3. Не
позбавляйте дитину ігор, забав, казок, створюйте умови для виходу дитячої
енергії, рухливості, емоційності.
4. Допомагайте
дитині в задоволенні основних людських потреб (почуття безпеки, кохання, повага
до себе і до оточуючих), тому що людина, енергія якої скована загальними
потребами, проблемами, найменше спроможна досягти висот самовираження.
5. Залишайте
дитину на самоті і дозволяйте їй займатися своїми справами. Пам'ятайте, якщо ви
хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас.
6. Підтримуйте
здібності дитини до творчості і співчувайте у випадку невдачі, уникайте
незадовільної оцінки творчих спроб дитини.
7. Будьте терпимими
до ідей, поважайте допитливість, реагуйте на запитання дитини. Навчати потрібно
не тому, що може сама дитина, а тому, що вона опанує з допомогою дорослого,
показу, підказки.
Поради Девіда Льюїса щодо розвитку
обдарованої дитини
1. Відповідайте
на запитання дитини якомога терпляче і чесно. Серйозні запитання дитини
сприймайте серйозно.
2. Створіть у
квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи, не сваріть
дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.
3. Відведіть
дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.
4. Показуйте
дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.
5. Допомагайте
дитині будувати її плани та приймати рішення.
6. Допомагайте
дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї оселі.
7. Ніколи не
кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.
8. Ніколи не
карайте дитину приниженням.
9. Купуйте
дитині книжки за її інтересами.
10. Привчайте
дитину самостійно мислити.
11. Регулярно
читайте дитині чи разом з нею.
12. Пробуджуйте
уяву та фантазію дитини.
13. Уважно
ставтеся до потреб дитини.
14. Щодня
знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.
15. Дозволяйте
дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.
16. Ніколи не
сваріть дитину за невміння та помилки.
17. Хваліть
дитину за навчальну ініціативу.
18. Вчіть дитину
вільно спілкуватися з дорослими.
19. У заняттях
дитини знаходьте гідне похвали.
20. Спонукайте
дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
21. Допомагайте
дитині бути особистістю.
22. Розвивайте в
дитині позитивне сприйняття її здібностей.
23. Ніколи не
відмахуйтесь від невдач дитини.
24. Заохочуйте в
дитині максимальну незалежність від дорослих.
25. Довіряйте
дитині, майте віру в її здоровий глузд.
«Тест на виявлення творчих здібностей школярів»
Правила проведення тесту
1. Уважно прочитайте кожне запитання.
2.Обведіть кружечком слово так, якщо ви погоджуєтеся з тим, що написано, якщо це правильно що
до вас.
3.Обведіть кружечком слово ні , якщо з написаним не погоджуєтесь.
1 Я люблю писати свої пісні. Так Ні
2 Я Люблю гуляти сам Так Ні
3 Мої тато і мама полюбляють
гратися зі мною Так Ні
4 Я ставлю чимало запитань. Так Ні
5 Скласти оповідання чи
казку – безглузда справа. Так Ні
6 Мені подобається мати
одного чи двох друзів. Так Ні
7 Я не заперечую, коли
змінюють правила гри. Так Ні
8 Я маю кілька хороших ідей. Так Ні
9 Я люблю малювати. Так Ні
10 Я люблю речі які складно
виготовити. Так Ні
11 Сонечко на малюнку завжди
має бути жовтого кольору. Так Ні
12 Мені більше подобається
розмальовувати малюнки в книжці,
ніж малювати їх самому. Так Ні
13 Легкі загадки – найцікавіші
. Так Ні
14 Іноді тато з мамою
займаються чимось разом зі мною. Так Ні
15 Я цікавлюся новинками про
тварин. Так Ні
16 Мій тато любить працювати по
господарству, а я йому допомагаю. Так Ні
17 Я не люблю, коли інші діти ставлять надто багато запитань. Так Ні
18 Нелегко знайти собі
заняття, коли залишаюся сам. Так Ні
19 Мій тато вважає, що я
загалом поводжуся правильно. Так Ні
20 Я люблю розповіді про
далеке минуле. Так Ні
21
Я із задоволенням граю у старі ігри Так Ні
22 Коли я хочу щось зробити,
але мені складно, я відмовлюся від цієї ідеї та займаюся чимось іншим. Так Ні
23 Я люблю гуляти з друзями, а сам – ні. Так Ні
Підбиття підсумків:
За
кожну позитивну відповідь(обведене слово «Так») зараховується один бал, за
обведене слово «Ні»-0 балів.
Увага! В пунктах 5,6, 11, 13, 14, 18, 19, 22, 23,24 оцінювання відбувається таким чином: замість1
бала зараховують 0, а замість 0 балів - 1 бал. Це робиться тому, що у вказаних
пунктах стверджується ознака, протилежна оціненій. Іншими словами, в цих
пунктах за відповідь «так» зараховується 0 балів, а за відповідь «ні» - 1 бал.
Схильність
дитини до творчості виявляється через: розмаїття інтересів, пластичність
розуму, зацікавленість, наполегливість. Нарешті, суттєве значення мають умови в
сімї дитини.
Проаналізуємо
деякі з них.
1. Розмаїття інтересів
Підраховуємо суму балів за відповіді дитини в пунктах
1,5, 9, 16, 21. кількість набраних балів відповідає ступеню вираження розмаїття
інтересів дини:
І ступінь –
0-1 бал (погано виражені);
ІІ ступінь –
2-3 бали (посередньо виражені);
ІІІ ступінь –
4-5 балів (добре виражені);
2.Незалежність
Підраховуємо суму балів за відповіді дитини в пунктах
2, 8, 11, 13, 19,24.
Кількість набраних балів відповідає вираження
незалежності дитини:
І ступінь –
0-1 бал (погано виражені);
ІІ ступінь –
2-3 бали (посередньо виражені);
ІІІ ступінь –
4-5 балів (добре виражені);
3.Гнучкість, пристосування
Підраховуємо суму балів за відповіді дитини в пунктах
6,7,22.
Кількість набраних балів відповідає вираження зацікавленості
дитини:
І ступінь –
0-1 бал (погано виражені);
ІІ ступінь –
2 бали (посередньо виражені);
ІІІ ступінь –
3 балів (добре виражені);
4.Наполегливість
Підраховуємо суму балів за відповіді дитини в пунктах
10, 14, 23.
Кількість набраних балів відповідає вираження наполегливості
дитини:
І ступінь –
0-1 бал (погано виражені);
ІІ ступінь –
2 бали (посередньо виражені);
ІІІ ступінь –
3 балів (добре виражені);
5.Допитливість
Підраховуємо суму балів за відповіді дитини в пунктах
4,12,18.
Кількість набраних балів відповідає вираження
допитливості дитини:
І ступінь –
0-1 бал (погано виражені);
ІІ ступінь –
2 бали (посередньо виражені);
ІІІ ступінь –
3 балів (добре виражені);
6.Відомості про сімейне оточення
Підраховуємо суму балів за відповіді дитини в пунктах
3, 15,17.20.
Кількість набраних балів відповідає ступеню сприятливого
впливу сімейного оточення для розвитку творчих здібностей дитини:
І ступінь –
0-1 бал (погано виражені);
ІІ ступінь –
2-3 бали (посередньо виражені);
ІІІ ступінь –
4 балів (добре виражені);
Ви можете встановити
відмінності між обдарованими учнями і відмінниками.
Відмінність
між відмінниками і обдарованими учнями
№ п/п
|
Відмінник
|
Обдарований учень
|
1
|
Знає
відповіді
|
Ставить
запитання
|
2
|
Цікавиться
|
Допитливий
|
3
|
Висловлює
цікаві думки
|
«Дикі»
думки, ідеї
|
4
|
Наполегливо
працює
|
Грається,
але отримує високі бали, особливо з творчих завдань
|
5
|
Відповідає
|
Дискутує
|
6
|
Слухає
з цікавістю
|
Емпатійний
|
7
|
Легко
вчиться
|
Вчиться
самостійно і наперед
|
8
|
Потребує
6-8 повторень
|
1-2
повторень достатньо
|
|