Гурток «Народна творчість» працює при Довжанській ЗОШ І-ІІІ ступенів. В ньому займаються діти 6-7 класів, а саме: І група – 12 дітей 6 класу (2 рік навчання), ІІ група – 12 дітей 7 класу (2 рік навчання).
Метою гуртка є:
- Формування і розвиток творчих здібностей, естетичних смаків, виховання дбайливого ставлення до народних традицій та навколишнього середовища.
Завдання гуртків:
- Дати поняття про історію виникнення різних видів ДУМ (аплікація, тістопластика, витинанка та інші);
- Навчити елементарним основам прикладних мистецтв, оволодівати різними техніками (мозаїкою, аплікацією, плетінням, декоруванням, вишивкою);
- Користуватися схемами, інструкційними картками, навчитися основним законам композиції та кольорознавства.
За час проведення занять гуртків було проведено ряд масових заходів при Довжанській ЗОШ І-ІІІ ступенів, в яких брали участь гуртківці 6-7 класів, зокрема ярмарка, конкурси, виставки: участь у щорічній шкільній ярмарці «Дари осені» - 18.09.17 року, участь в конкурсі на найкращий виріб на осінню тематику – 3.10.17 року, 6 клас 22.11.2017 року мав відкрите заняття на тему «Виготовлення виробу « Український віночок», виготовлення виробів на новорічну ялинку в селі Довге – 18.12.17, виготовлення композий до дня Святого Миколая – майстер клас від найкращих вихованців. Гуртківці активно долучалися до проведення виставок, конкурсів, в результаті чого у них вироблялися вміння й навички в роботі з різними матеріалами та почуття взаємодопомоги.
Також гуртківці приймали участь в плановому заході, а саме 23.11.17 року була проведена районна виставка робіт з покидькового матеріалу, де був представлений експонат під назвою «Файна пані» Геда Ганни, який отримав ІІІ місце. Також 18.12.17 вихованці разом з керівником приймали участь у підготовці декураванні центру села Довге до новорічно-різдв’яних свят, за що на святі запалення ялинки були нагородженні подарунками.
Гуртківці із задоволенням приймали участь в конкурсах, виставках, розвиваючи творчі здібності, уяву, опановуючи різні техніки та види декоративного ужитку та прикладного мистецтва.
ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ
Тема: Практична робота. Виготовлення виробу «Український віночок».
Мета: ознайомити молодь з історією українського віночка, звичаями та обрядами, повязаними з цим чудовим оберегом. Поглибити знання вихованців про рослини-символи, український віночок, про значення кожної стрічки у вінку, про послідовність вплітання квітів та стрічок. Залучати до збирання відомостей про народні традиції. Виховувати любов і повагу до нашої землі, рідного краю, до традицій нашого народу.
Обладнання: вінок із штучних квітів, фотоілюстрації українських віночків, фотоілюстрації рослин-символів, кольорові стрічки, термоклей та інструменти для роботи.
Наочність: зразок вінка, фотоілюстрації.
Тип заняття: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
Від серця до серця
Лунають вітання.
Прийми найщиріші мої побажання:
Щоб ти був старанний,
Щоб ти був завзятий,
Веселий, щасливий,
Здоровий, багатий.
— Діти, у народі кажуть, що добрий гість - дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, з любов’ю зустрінете наших гостей, покажете себе з найкращої сторони, щоб у них залишились гарні спогади про вас і це заняття.
2. Організація робочого місця
ІІ. Актуалізація знань і вмінь.
Керівник:
-Діти, хто скаже, що потрібно було зробити на домашнє завдання?
-Скажіть, будь ласка, що ми з вами робили на попередньому занятті?
1.Евристична бесіда
Українці споконвіку люблять і шанують квіти. Наші предки вважали, що їх даровано нам Богом. Немає жодної української хати, біля якої дбайливі руки господині не влаштували б яскравих квіткових острівців. Квіти милують око, хвилюють душу, прив'язуючи наші серця до рідної домівки. Вони - на вишиваних рушниках, обрусах, на нашому національному строї: символізують доброту, щирість душі й оберігають від хвороби, злого ока. Та особливим оберегом завжди був саме вінок. Це - не просто прикраса, а ,,лікар душі’’. Бо має він чарівну силу, що біль знімає й волосся береже. Дуже багато народних звичаїв, обрядів, ритуалів, повір’їв, пов’язаних саме з вінком. Він невід’ємна частина українського національного костюма. У ньому, вірили люди, є сила, котра болі знімає, здоров’я додає.
ІІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
Отже, тема сьогоднішнього заняття Практична робота. Виготовлення виробу «Український віночок». Вивчемо значення кожної квітки і стрічки у віночку. Дізнаємось про народні традиції, обряди, повір’я. Навчимося любити і поважати нашу землю, рідний край, звичаї нашого народу.
ІV. Робота над темою заняття.
- Розповідь керівника.
Історія вінка починається у глибокій давнині. За стародавнім віруванням предків через вінок приходили у наш світ безсмертні душі з потойбіччя. Згадка про вінки сягає шумерської культури (ХІІ-ХІІІ ст. до н. е. ). А сам термін «вінок» є збірним поняттям, майже в кожному етнографічному районі він мав іншу назву. Крім загальнослов’янських — вінок, вянок, перев’язка, чільце з ХІХ-поч. ХХ ст. побутували такі назви як: коробуля, лубок (Поділля), теремок (Чернігівщина), капелюшиня, фес (Буковина), корона, перта (Закарпаття), цвіток, квітка (Наддніпрянщина), косиця, плетінь (Гуцульщина), коруна (Лемківщина), гібалка (Переяславщина, Подніпров’я). Гуцулки носили вінкоподібне чільце — нанизані на дріт або ремінець мідні пластинки у формі пелюсток, а буковинки — коди — вінкоподібні прикраси, що кріпилися на тімені й пишно піднімалися вгору. Подекуди використовували березову кору, роблячи з неї діадему, прикрашаючи тканиною та коштовностями, а внизу підвішуючи бляшки чи намистинки. Вінки Полісся свідчили про майновий стан дівчини: чим заможніша, тим пишніший вінок. Так, у небагатих селянок віночок являв собою переплетений обруч, тоді як у заможних дівчат міг складатися з кількох перевитих обручів, і навіть інколи походив на суцільну квіткову шапку, яка покривала всю голову. Більшість вінків носилося без стрічок, їх вплітали лише у весільні. Дівчина сирота вплітала собі у вінок лише сині стрічки, люди її зустрічали обдарювали подарунками, їжею годували, а вона натомість знімала і дарувала їм синю стрічку.
2. Повідомлення вихованців
V. Практична робота.
Повторення правил техніки безпеки
- При роботі з пістолетом використовувати тільки клей у вигляді стержнів діаметром 11,5 мм, призначених спеціально для цього.
- Необхідно працювати в добре освітленому, просторому приміщенні.
- Забороняється доторкатися до розігрітого клею або наконечника пістолету.
- Забороняється доторкатися розігрітим наконечником до кабелю живлення. Це призводить до плавлення та ушкодження електричним струмом.
- Забороняється залишати без нагляду розігрітий пістолет або пістолет підключений до розетки.
- Забороняється класти пістолет на бік. Для цього використовують підставку.
Технологія виготовлення маку
- Беремо клаптик гофропаперу складаємо його гармошкою так, щоб можна було з нього вирізати 5 пелюсток.
- Після того як склали, закріпили матеріал скрепкою.
- Потім акуратно малюємо олівцем собі форму пелюстки маку і вирізаємо.
- Вже готовий пелюсток треба трохи зверху розтягнути по горизонталі, щоб він набув випуклої форми.
- На, вже заздалегідь, підготований картон у формі кружечка починаємо склеювати пелюстки.
- Після того як все прикріпили, наклеїли серединку.
Технологія виготовлення ромашки
- Беремо клаптик гофропаперу складаємо його гармошкою так, щоб можна було з нього вирізати 10-11 пелюсток.
- Після того як склали, закріпили матеріал скрепкою.
- Потім акуратно малюємо олівцем собі форму пелюстки ромашки і вирізаємо.
- Вже готовий пелюсток треба трохи зверху розтягнути по горизонталі, щоб він набув випуклої форми.
- На, вже заздалегідь, підготований картон у формі кружечка починаємо склеювати пелюстки.
- Після того як все прикріпили, наклеїли серединку.
2. Самостійна робота вихованців
Інтелектуальна пауза
Навесні вона в теплі
Проростає з — під землі.
Має стан стрункий та вроду
І дарує насолоду. (квітка)
Блакитні оченята
Із жита виглядають.
Хоч квіточки ці люблять,
Та з поля виганяють. (волошки)
Що за диво-дивина
В житі квітка є одна?
Палає, мов ліхтарик,
Червоний кептарик. (мак)
Наче сонця серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку … (ромашка)
3. Оформлення вінка.
Нарешті наші віночки готові! Погляньте, які вони красиві, як багато в них вплетено квітів. Які барвисті і яскраві стрічки. А хто хоче розповісти нам що ці квіти символізують?
Розповідь вихованців.
VІ. Підсумок заняття.
Аналіз та оцінювання виробів.
-Ви добре попрацювали, всі віночки дуже гарні. Вони стануть чудовим подарунком і справжнім предметом захисту тієї людини в якої буде цей вінок.
- Чи сподобалося вам наше сьогоднішнє заняття? Чим саме?
Прибирання робочих місць.
Заключне слово керівника.
Ми познайомились з одним із українських оберегів, а саме з українським віночком, прикрасою й оберегом дівчини з малих літ, аж до весілля. Нехай у серцях ваших прокинеться бажання ще більше дізнатись про наші звичаї, традиції, обереги. Спробуйте переповісти про наше заняття своїм друзям, відшукайте нові легенди й повідомлення.
- А зараз, давайте подякумо нашим гостям за те, що вони були уважними слухачами, побажаємо їм міцної сім’ї, добробуту, миру й злагоди, успіхів, довголіття і всього найкращого.
- Я дякую вам діти, за хорошу роботу і за гарну поведінку.
VІІ. Домашнє завдання.
Підготувати матеріали та інструменти для виготовлення бутоньерок.
.
«Зробимо Україну чистою разом!»
1 квітня в селі Довге вихованці секції «Екологія» разом з керівником Сивуля М. М. Іршавської райСЮТ прийняли участь у Всеукраїнській екологічній акції під гаслом «Зробимо Україну чистою разом!». Учнями було прибрано берег річки Боржава по вулиці Городища. Вихованці розчистили велику територію, зібрали 6 мішків сміття. Обрізали сухі гілки, встановили сміттєві урни та облаштували берегову зону річки під місцевий пляж.