Конфлікти у нашому житті
Мета:
Формування вмінь вирішувати конфліктні ситуації, попереджувати їх виникнення, поважати особистість кожної людини.
- Вступ
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить тонкий і складний процес. Кожен із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І на жаль, досить часто ми потрапляємо у конфліктні ситуації. Вони вносять напруженість у стосунки, позбавляють спокою і радості, не дають можливості повноцінно працювати, а конфлікти у школі не сприяють ефективному навчально-виховному процесу. Чим менше виникає конфліктів, тим краще можуть порозумітися вчителі та учні, тим тепліші їхні стосунки.
2. Вправа «Не хочу хвалитися, але я…»
Мета:
Зняття психоемоційного напруження.
Хід трави: всі учасники сідають у коло, кожен по черзі називає своє ім’я та продовжує виспів, що починається зі слів: «Не хочу хвалитися, але я…».
3. Експрес-опитування
Мета:
Актуалізація знань учасників тренінгу.
Інструкція
Письмово або усно дайте відповіді на запитання:
- Як ви вважаєте «конфлікт» і «конфліктна ситуація» – це синонімічні поняття?
- Пригадайте конфліктну ситуацію яка траплялася з вами у шкільному колективі.
- Як ви почувалися в конфліктній ситуації?
- Як ви розв’язали цю конфліктну ситуацію?
- Як ви вважаєте, конфлікти приносять шкоду чи користь?
4. Вправа «Мозковий штурм»
Мета:
Визначити поняття «конфлікт», головні причини конфліктів та систематизувати їх залежно від джерела.
Хід вправи:
Психолог(педагог) звертається до групи із запитанням: «Що таке конфлікт?». Усі варіанти відповідей фіксують на дошці або на аркуші паперу. Після цього аналогічно з’ясовують причини конфліктів. Названі причини поділяють на об’єктивні та суб’єктивні.
5. Інформаційне повідомлення
Конфлікт — це зіткнення протилежно спрямованих, несумісних тенденцій у свідомості окремої людини, міжособистісних взаємодіях або міжособистісних стосунках індивідів чи груп людей, пов’язане з гострими негативними переживаннями.
В основі будь-якого конфлікту лежить ситуація, що містить: суперечливі позиції сторін з якогось питання; протилежні завдання чи засоби; розбіжність інтересів, бажань, прагнень опонентів.
Визначають типові причини конфліктів, які поділяють на:
Об’єктивні (зіткнення матеріальних і духовних інтересів, помилки керування, слабка розробленість правових процедур розв’язання міжособистісних суперечностей, брак значущих для нормальної життєдіяльності людини матеріальних і духовних благ, сформований спосіб життя, що сприяє підвищенню агресії людини);
Суб’єктивні (нездатність зрозуміти іншу людину незбалансована рольова взаємодія, нетерпимість до думок інших, дратівливість, гостре сприйняття зауважень та порад, неврівноваженість характеру, егоїзм, прагнення лідерства, прискіпливість, схильність до пліткування).
Види і типи конфліктів:
- За проблемно – діяльнісною ознакою конфлікти поділяють на: управлінські, педагогічні, виробничі, економічні, політичні, творчі тощо.
- за ступенем залученості людей: міжособистісні, міжгрупові, міждержавні, міжпартійні;
- за напрямками комунікацій: горизонтальні, вертикальні;
- за значеннєвим принципом: закономірні, обхідні, вимушені, функціонально невиправдані;
- з погляду функцій: позитивні, негативні;
- за кількістю людей: парні, локальні, загальні;
- за перебігом часу, короткочасні, тривалі, затяжні.
- за видом виникнення: стихійні, заплановані (провоковані, з ініційовані);
- за тактовними завданнями: виправдані, невиправдані.
6. Вправа «Конфлікт у транспорті»
Мета: навчання конструктивних способів виходу з конфліктних ситуацій.
Хід вправи: в центрі кімнати ставлять два крісла одне біля одного. Вони символізують сидіння в автобусі. Двоє учасників виходять за двері, де ведучий ознайомлює їх з інструкцією: вини – два приятелі, яким треба поговорити, тому їм необхідно намагатися сісти разом. Коли вони входять до кімнати, одне крісло вже зайняте учасником, який отримав від ведучого інструкцію звільнити місце тільки тоді, коли йому захочеться це зробити. Решта членів групи спостерігає за перебігом подій.
Рефлексія: під час обговорення спочатку висловлюються учасники конфлікту, а потім – інші члени групи.
7. Рольова гра «Розв’яжи проблему»
Мета: опрацювати конструктивні стратегії виходу з конфліктних ситуацій.
Хід вправи: психолог ділить учасників на 4 групи. Кожна група виконуватиме відведені їй ролі перша група – вчителів, друга – учнів, третя – адміністрації, четверта – батьків. Кожній групі треба виконати 3 завдання.
- Написати перелік причин, які можуть призвести до конфліктних ситуацій відповідно до своїх ролей.
- Вигадайте або згадайте якусь конфліктну ситуацію зі шкільного життя і розіграйте її відповідно до своїх ролей.
3. Кожна група обирає одну проблему і пропонує шляхи її розв’язання відповідно до своїх ролей і використовуючи отримані знання.
Рефлексія: як ви почувалися під час гри і як ви почуваєтеся після її завершення?
8. Релаксаційний комплекс «Конфлікт»
Мета: розслаблення.
Інструкція.
Сядьте зручно. Уявіть собі вигаптувану важку театральну завісу, яка повільно, підіймається. Починається п’єса з вашого життя. На сцені ви бачите знайомих людей у конфліктній ситуації. Ви дивитеся цю п’єсу з глядацького залу, а серед акторів на сцені впізнаєте себе. Ви чуєте голоси… Про що там говорять актори? Ви розглядаєте їхній одяг. Він вам не подобається, ви вирішуєте переодягти всіх у костюми іншої епохи. Це п’єса вашого життя, ви її режисер, її головний герой. Віт переносите цю сцену на екран телевізора. Спробуйте уявити її у чорно-білому зображенні.. Спробуйте вимкнути звук. Тепер учасники вашої п’єси жестикулюють. Через деякий час ви увімкнете звук, щоб почути слова головного героя – себе. Ви вмикаєте звук і чуєте ці слова. Про що ви говорите? Уявіть екран у вигляді шахівниці. На ній розміщені об’ємні фігурки. Ви бачите на цій шаховій дошці учасників конфлікту і себе. Де ваше місце на цій дошці? Уявіть, як ви переставляєте фігурки з однієї клітинки на іншу і шикуєте їх в один ряд. Зараз ви прибираєте фігурки з дошки і кладете в коробку. Закриваєте її, накидаєте гачок на неї і обережно ставите на місце. Ваше поле внутрішнього зору починає затягуватися складною театральною завісою. Ви пригадуєте, що все відбувалося тимчасово на телевізійному екрані, й повертаєте вимикач. Екран гасне. Деякий час на ньому залишається світла крапка, потім зникає і вона.
Рефлексія: як ви почувалися під час виконання вправи і як ви почуваєтеся зараз?
9. Вправа «Коло рук»
Мета: розслаблення.
Інструкція:
Візьміться за руки, уявіть у своїх грудях вогник добра, ніжності, любові, уявіть, як він збільшується, його сила переходить у праву руку і вливається в долоню того, хто сидить праворуч, збагачується його любов’ю та рухається далі по колу. Потім любов повертається, збагачена від сердець інших учасників групи.
Рефлексія:
- Що вам спадало на думку під час виконання цієї вправи?
- Чому все відбувалося саме так?
Психолог Іpшавської pайСЮТ: Меpенич Наталія Сеpгіївна
|