1. Загальні положення.
1.1. Всеукраїнський конкурс дослідницьких робіт для
учнів 6-8 класів (далі – конкурс) проводиться з метою виявлення та розвитку
творчих здібностей обдарованих дітей, пропагування науково-дослідницької та
експериментальної роботи серед учнівської молоді.
1.2. Основні завдання конкурсу:
- виявлення та підтримка обдарованої учнівської
молоді;
- залучення школярів до поглибленого вивчення
окремих предметів;
- залучення учнів середнього шкільного віку до
пізнавальної, пошукової, науково-дослідницької діяльності в гуртках і секціях
наукових відділень МАН;
- активізація науково-дослідницької,
винахідницької, конструкторської, пошукової діяльності школярів;
- стимулювання творчого самовдосконалення
учнівської молоді.
1.3. Конкурс проводиться в номінації: Екологія. Вода у вашому житті.
2. Керівництво конкурсом.
2.1. Загальне керівництво підготовкою та
проведенням конкурсу здійснює Національний центр "Мала академія наук України” (далі
– НЦ МАНУ) спільно з Національним університетом біоресурсів і
природокористування та Інститутом гідробіології НАН України.
2.2. Для організації конкурсу створюється оргкомітет
та експертна комісія, склад яких затверджується наказом НЦ МАНУ.
3. Строки, місце та порядок проведення.
3.1. Конкурс проходить в два етапи:
І етап – заочний (відбірковий) – проводиться до 18 травня 2012 року.
ІІ етап – очний – проводиться у вересні 2012 року.
3.2. Для участі у І етапі конкурсу необхідно до 18
травня 2012 року на поштову адресу: НЦ «Мала академія наук України», вул.
Еспланадна, 20, офіс 1002, м.
Київ, 01001 (з позначкою «Конкурс») надіслати такі документи на паперових
носіях:
- заявку на участь в конкурсі (додаток 1);
- дослідницьку роботу в друкованому вигляді та на електронному
носії, оформлену відповідно до вимог (додаток 2);
На підставі поданих матеріалів експертна комісія
проведе відбір учасників ІІ етапу конкурсу. Результати відбору будуть
оприлюднені до 1 вересня на сайті www.man.gov.ua.
3.3. ІІ етап конкурсу – учнівська конференція.
Виступи учасників на конференції проходять у
вигляді доповіді та презентації. Допускається використання макетів, моделей,
лабораторних пристроїв, постерів, інших презентаційних матеріалів.
Презентації мають бути представлені на CD-DVD дисках або флеш-накопичувачах. Дискети та аудіокасети оргкомітетом не
приймаються.
Виправлення презентацій, роздруківка доповідей та
текстів робіт оргкомітетом не проводиться.
Для виступу учаснику надається до 10 хвилин, для
відповіді на запитання – до 3 хвилин. Порядок виступу учасників визначається
експертною комісією.
Кожен учасник має право виступити з однією дослідницькою
доповіддю.
Про місце та терміни проведення ІІ етапу конкурсу
учасників заходу буде повідомлено додатково.
4. Учасники конкурсу.
До участі в конкурсі запрошуються учні 6-8 класів
загальноосвітніх навчальних закладів, вихованці (відповідного віку) обласних
територіальних відділень МАН України та позашкільних навчальних закладів.
Кожен учасник має право представити на конкурс
лише одну роботу.
До участі в конкурсі допускаються роботи, виконані
в співавторстві. Число співавторів не має перевищувати двох чоловік.
5. Програма конкурсу.
Учасникам конкурсу пропонується в своїх пошукових
роботах дослідити та висвітлити питання, пов’язані з використанням та
збереженням водних ресурсів, оздоровленням оточуючого середовища.
Учасники можуть вибирати тему пошукової роботи за
наступними розділами:
І. Забезпечення водопостачання та водовідведення у
моєму населеному пункті.
Обираючи дану тему, варто звернути увагу на те, як
питною водою забезпечується місцеве населення: із місцевих (індивідуальних чи
колективних) колодязів, із місцевих річок чи озер, доставляється автотранспортом
у цистернах, підводиться трубопроводами до квартальних водорозбірних колонок,
постачається водопровідною мережею до кожного будинку чи квартири. В унікальних
випадках – постачається із опріснювальних установок. Оцінити якість питної води
за смаком, запахом, кольором, наявністю домішок мулу, піску, іржі, за
жорсткістю (утворенням накипу в посуді).
ІІ. Екологічний стан водних об’єктів у моїй
місцевості. Досліджуючи водойми, з’ясуйте наявність і стан берегоохоронних територій
біля річки чи ставка (шириною 25-50
м залежно від розмірів водного об’єкту):
- наявність розташованих поряд будівель, садиб,
городів або інших господарських об’єктів;
- наявність розташованих поряд сміттєзвалищ,
пластикових пляшок і пакетів;
- стан (чи відсутність) деревної чи чагарникової
рослинності на берегах, яка захищає їх від руйнування;
- густота місць водопою худоби, в яких природна
рослинність на берегах руйнується;
- чи проводяться у вашій місцевості якісь заходи
по збереженню і відтворенню берегоохоронних смуг.
Вивчіть стан водного об’єкту (річки, озера,
ставка, водосховища) – засміченість предметами, які важко розкладаються
(автомобільними чи тракторними шинами, пластиковими пляшками, будівельними
відходами, тощо); заростання русла чи акваторії прибережно-водною рослинністю
(очеретом, осокою, чагарниками, деревами); «цвітіння» води влітку внаслідок
євтрофікації (масового поширення водоростей); наявність скидів неочищених
комунальних стоків у водні об’єкти; замулення річки чи озера; наявність
нафтових плям на воді тощо.
Оцініть зарегульованість річки (наявність і
кількість земляних, бетонних чи кам’яних гребель, каналів та машинних
водозаборів, тощо.
Чи є зараз потужні весняні повені на річках вашої
місцевості?
Зверніть увагу на естетичний вигляд вашої річки чи
озера та їх придатність для рекреації (організованого чи стихійного відпочинку
на берегах та на воді), а також на необхідні заходи щодо охорони природного
середовища.
ІІІ. Забезпечення прісною водою населення Землі.
Дослідіть регіони світу, які забезпечені прісною
водою добре, задовільно чи незадовільно. Особливо зверніть увагу на території
із катастрофічним станом забезпеченості прісною водою. Запропонуйте заходи щодо
покращення забезпечення водою таких районів.
IV. Сьогоденні екологічні катастрофи, пов’язані з водою.
Назвіть найгостріші екологічні катастрофи
сьогодення, пов’язані із водою, які відомі вам із ЗМІ, покажіть їх у вигляді
знімків, карт, доступних вам космічних зображень (переважно із Інтернету). Що
таке «екологічна міграція» і як часто вона викликається саме водними проблемами
(навести приклади)? Як приклад – останні катастрофічні повені у Бангкоку
(Таїланд) чи в Генуї (Італія), тощо.
6. Критерії оцінювання конкурсних робіт.
Дослідницькі роботи оцінюються за такими
критеріями:
-
актуальність
дослідження;
-
системність і
повнота розкриття теми;
-
наявність
власних досліджень;
-
грамотність
викладу та культура оформлення.
7. Визначення та нагородження переможців.