Сучасні тенденції розвитку сучасного суспільства ставлять перед освітою нові завдання – відхід від орієнтації на «середнього» учня, підвищений інтерес до обдарованих і талановитих дітей, до особливостей розкриття й розвитку їхніх здібностей у процесі освіти. Саме обдаровані діти зуміють зрозуміти і осягнути всі інноваційні процеси в розвитку передових технологій в різних областях діяльності, які відбуваються у світі. Такі учні характеризуються порівняно високим розвитком мислення, довготривалим запам’ятовуванням навчального матеріалу, добрими навичками самоконтролю в навчальній діяльності, великою працездатністю тощо.
Розвиток творчої особистості є одним із першочергових завдань освіти. Для її визначення та розвитку є всі умови в позашкільних навчальних закладах. Позашкільні навчально-виховні заклади є тими широкодоступними установами освіти, які дають дітям та юнацтву можливість розкривати в собі нові таланти та можливості.
Підтримка обдарованості є одним із пріоритетних напрямів сучасної позашкільної освіти нашого району. Саме тому психологічна служба району працює над проблемним питанням: забезпечення розвитку творчого потенціалу учнів, створення умови для позитивного емоційного стану обдарованої дитини, позитивно-стійкого ставлення до життя, творчої діяльності, адаптувати дітей до соціальних умов життя, попередження насильства над дитиною, надання консультації батькам та керівникам з питань насильства, впровадження сучасних підходів до навчання в гуртках.
Система позашкільних навчальних закладів повинна забезпечувати всебічний розвиток індивідуальності учнів як особистості та найвищої цінності суспільства на основі виявлення її задатків, здібностей, обдарованості і талантів. Серед таких закладів є Іршавська районна станція юних техніків, вихованцями якої є понад 2000 учнів.
Психолог даної позашкільної установи тісно співпрацює з керівниками гуртків. Для забезпечення гармонійного і всебічного розвитку гуртківців в умовах закладу, психолог проводить психодіагностичну, консультаційну просвітницьку, профілактичну роботу з ними.
Психодіагностична робота полягає в проведенні тестування, анкетування та методик на виявлення обдарованості (використанні тесту креативності Е. Л. Торенсса на розвиток творчих здібностей в діяльності , мислення; методика "Неіснуюча тварина" допомагає визначити, наскільки в дитини розвинена творча уява, оригінальність мислення, емоційний стан; тест "Не проґав вундеркінда" допомагає батькам виявити та розвинути приховані здібності та задатки дитини; методика Кетелла допомагає оцінити інтелектуальні можливості дитини; методика Айзенка допомагає визначити рівень інтелекту учнів). Це дає змогу виявляти рівень творчої обдарованості гуртківців закладу, надання допомоги керівникам гуртків у розробленні програм індивідуальної роботи з обдарованими дітьми. Проте діагностика обдарованості не повинна і не може ставити перед собою за ціль – відбір або виділення чи протиставлення, а бути засобом для найбільш ефективного навчання та розвитку обдарованої дитини.
Консультаційну роботу психолог надає керівникам гуртків з різних психологічних питань, а також надає рекомендації щодо вихованців на основі проведених з ними методик, що містять в собі інформацію про творчий потенціал, здібності та нахили учнів.
Важливим також є проведення індивідуальних та групових консультацій з учнями. Це стосується обговорення результатів психодіагностики, питання вибору професії, подальшого профілю навчання. Насамперед консультаційна робота проводиться з дітьми, над якими здійснено насильство.
Психопрофілактична робота та психологічна просвіта спрямовані на пропаганду здорового способу життя, запобігання шкідливим звичкам у підлітків та проведення просвітницької, роз’яснювальної роботи щодо запобігання насильства та жорстокого поводження над дітьми у школі.
На базі станції працює Мала академія наук, де учні можуть спробувати себе в якості науковців та отримати перший досвід у написанні науково-дослідницьких робіт та їх захисті, мають змогу спілкуватися з людьми, які досить тривалий час працюють в галузі науки та мають вчений ступінь. Крім того учні мають можливість брати участь у роботі творчих об’єднань за інтересами для здібних та обдарованих вихованців.
Вихованцями Малої академії наук здебільшого є учні 9-11 класів. Це період коли потрібно визначатися зі своїм майбутнім – куди піти вчитися, і яку професію обрати для себе. Щоб допомогти з вибором майбутньої професії психологом проводиться профорієнтаційна робота з юними науковцями, де використовуються бесіди, консультування, які допомагають учням у виборі їхньої майбутньої професії.
Талановиті діти – це той ресурс, який потрібно берегти і примножувати, допомагати їм знайти себе й правильно оцінити, підтримувати їхній розвиток. Такі діти повинні бути об’єктом спеціальних педагогічних і соціальних програм, оскільки найбільші сподівання на покращення умов життя й розквіту нації пов’язані саме з обдарованою молоддю.
|